فضیلت و خواص سوره نبأ - اینفو
طالع بینی

فضیلت و خواص سوره نبأ

هر کس سوره نبأ را قرائت نماید خداوند در روز قیامت از شراب خنک به وی بنوشاند.(2)همچنین فرموده اند: سوره نبأسوره نبأ را یاد بگیرید اگر می دانستید چه برکات و آثاری در آن نهفته است کارهایتان را تعطیل می کردید و آن را می آموختید و به وسیله آن به خدا تقرب می جستید و خداوند به واسطه آن گناهان شما را می آمرزد

 

 

 

جز شرک ورزیدن به او.(3)امام صادق علیه السلام در روایتی فرموده اند: منظور از نبأ عظیم در این سوره ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است.(4)وقتی از امام باقر علیه السلام درباره تفسیر سوره نبأ پرسیدند، از قول امام علی علیه السلام فرمود: خداوند هیچ آیه ای بزرگتر از من و هیچ نبأ عظیمی عظیم تر از من ندارد.(5)

آثار وبرکات سوره

1) مشرف شدن به زیارت خانه خدا

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس قرائت سوره نبأ را یک سال ادامه دهد و هر روز آن را قرائت نماید از سال خارج نشود مگر اینکه خانه خدا را زیارت خواهد کرد.(6)

2) برای بیدار ماندن در شب

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر کس که می خواهد شب بیدار بماند اگر سوره نبأ را قرائت کند چنین می شود و قرائت آن برای کسی که می خواهد در شب مسافرت نماید مفید خواهد بود و او را از شر دزد و راهزن در امان می دارد.(7)

دیگر خواص سوره :

در مصباح کفعمی نیز امده است: هر کس سوره نبأ را بر پوست آهویی با گلاب و زعفران بنویسد و با خود همراه داشته باشد خوابش کم و بیداری اش زیاد می شود و در امان و حفظ خداوند خواهد بود و اگر نوشته این سوره را به بازو ببندد موجب زیاد شدن نیرویش می شودو منوشیدن آب شسته شده سوره نبأ بیماری های شکم را از بین می برد. (8)

ترجمه ی آیات:

به نام خداوند بخشنده مهربان

 

آنها از چه چیز از یكدیگر سوال مى‏كنند؟! (۱از خبر بزرگ و پراهمیت (رستاخیز)! (۲)همان خبرى كه پیوسته در آن اختلاف دارند! (۳)چنین نیست كه آنها فكر مى‏كنند، و بزودى مى‏فهمند! (۴)باز هم چنین نیست كه آنها مى‏پندارند، و بزودى مى‏فهمند (كه قیامت حق است)! (۵)

آیا زمین را محل آرامش (شما) قرار ندادیم؟! (۶)و كوه‏ها را میخهاى زمین؟! (۷)و شما را بصورت زوجها آفریدیم! (۸)و خواب شما را مایه آرامشتان قرار دادیم، (۹)و شب را پوششى (براى شما)، (۱۰)و روز را وسیله‏اى براى زندگى و معاش! (۱۱)و بر فراز شما هفت (آسمان) محكم بنا كردیم! (۱۲)

و چراغى روشن و حرارت‏بخش آفریدیم! (۱۳)و از ابرهاى باران‏زا آبى فراوان نازل كردیم، (۱۴)تا بوسیله آن دانه و گیاه بسیار برویانیم، (۱۵)و باغهایى پردرخت! (۱۶)(آرى) روز جدایى، میعاد همگان است! (۱۷)روزى كه در «صور» دمیده مى‏شود و شما فوج فوج (به محشر) مى‏آیید! (۱۸)و آسمان گشوده مى‏شود و بصورت درهاى متعددى درمى‏آید! (۱۹)

و كوه‏ها به حركت درمى‏آید و بصورت سرابى مى‏شود! (۲۰)مسلما (در آن روز) جهنم كمینگاهى است بزرگ، (۲۱)و محل بازگشتى براى طغیانگران! (۲۲)مدتهاى طولانى در آن مى‏مانند! (۲۳)در آنجا نه چیز خنكى مى‏چشند و نه نوشیدنى گوارایى، (۲۴)جز آبى سوزان و مایعى از چرك و خون! (۲۵)این مجازاتى است موافق و مناسب (اعمالشان)! (۲۶)

چرا كه آنها هیچ امیدى به حساب نداشتند، (۲۷)و آیات ما را بكلى تكذیب كردند! (۲۸)و ما همه چیز را شمارش و ثبت كرده‏ایم! (۲۹)پس بچشید كه چیزى جز عذاب بر شما نمى‏افزاییم! (۳۰)مسلما براى پرهیزگاران نجات و پیروزى بزرگى است: (۳۱)باغهایى سرسبز، و انواع انگورها، (۳۲)و حوریانى بسیار جوان و هم‏سن و سال، (۳۳)

و جامهایى لبریز و پیاپى (از شراب طهور)! (۳۴)در آنجا نه سخن لغو و بیهوده‏اى مى‏شنوند و نه دروغى! (۳۵)این كیفرى است از سوى پروردگارت و عطیه‏اى است كافى! (۳۶)همان پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان آن دو است، پروردگار رحمان! و (در آن روز) هیچ كس حق ندارد بى اجازه او سخنى بگوید (یا شفاعتى كند)! (۳۷)

روزى كه «روح‏» و «ملائكه‏» در یك صف مى‏ایستند و هیچ یك، جز به اذن خداوند رحمان، سخن نمى‏گویند، و (آنگاه كه مى‏گویند) درست مى‏گویند! (۳۸)آن روز حق است; هر كس بخواهد راهى به سوى پروردگارش برمى‏گزیند! (۳۹)و ما شما را از عذاب نزدیكى بیم دادیم! این عذاب در روزى خواهد بود كه انسان آنچه را از قبل با دستهاى خود فرستاده مى‏بیند، و كافر مى‏گوید: «اى كاش خاك بودم (و گرفتار عذاب نمى‏شدم)!» (۴۰)

تیم تولید محتوا
برچسب ها : fazayel-sore-quran
تاریخ انتشار :
سوالی دارید؟

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

  • مقاله فعلا 1.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

 میانگین رتبه : 1.0   از  5 (5 رای ثبت شده)

جهت دریافت جدیدترین داستان هااپلیکیشن اینفو را بر روی گوشی موبایل و تبلت خود نصب نمایید

آخرین مطالب ارسالی)
آخرین مطالب ارسالی

نوشتن نظر


 
 
 من را بیاد بیاور

آخرین حرف کلمه fyvd چیست?