فضیلت و خواص سوره الرحمن - اینفو
طالع بینی

فضیلت و خواص سوره الرحمن

هر چیزی عروسی دارد و عروس قرآن سوره الرحمن است

 

(2)و در رویات دیگری آمده : هرکسی سوره الرحمن را قرائت کند خداوند به ضعف و ناتوانی او رحم می اورد و او توانایی ادای شکر نعمت های خدادادی را پیدا می کند(3)

امام صادق علیه السلام فرمودند: از قرائت سوره الرحمن و عمل به آن غافل نباشید زیرا این سوره در دل منافقان استقرار نمی یابد. در روز قیامت خداوند این سوره را به شکل انسانی در بهترین شکل و خوشترین بو وارد می کند تا اینکه در جایگاهی که نزدیکتر از آن وجود ندارد نزد خداوند می ایستد آنگاه خداوند می فرماید

 

چه کسی در دنیا همواره تو را قرائت می کرد؟ سوره الرحمن در جواب می گوید ای پروردگارم فلان و فلان پس از آن چهره ایشان سفید و نورانی می شود خداوند به این گروه می فرماید هر کس را که دوست دارید شفاعت کنید آن گاه خداوند می فرماید به بهشت وارد شوید و هرجایی که دوست دارید سکونت گزینید(4)

از امام صادق علیه السلام نقل شده: هر کس سوره الرحمن را قرائت کند و همه جا پس از آیه «فبای الاء ربکما تکذبان» بگوید: «لابشیء من الائک رب اکذب» اگر در آن روز یا شب از دنیا برود شهید محسوب می شود(5)از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت شده است: قرائت کننده سوره الرحمن در ملکوت آسمانها و زمینها ساکن در بهشت فردوس خوانده می شود. (6)

آثار و برکات سوره

1)آسان شدن امور

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده: هر کس این سوره را بنویسد و به خود همراه داشته باشد خداوند هر کار سختی را برای او آسان می کند. (7)

2) درمان درد چشم

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر سوره الرحمن را بنویسند و همراه کسی که درد چشم دارد باشد، بهبود می یابد.(8)

3) بهبود بیماری طحال، قلب و…

مرحوم کفعمی در کتاب المصباح آورده است : اگر سوره الرحمن را بنویسند و بشویند و از آب آن بیاشامند برای بیماری طحال و دردها و بیماری های قلب مفید است و اگر نوشته آن را برای درد چشم و بیماری صرع به همراه داشته باشند بهبود میبخشد. (9)

4)آسان شدن وضع حمل

برای تسهیل وضع حمل آیه «سنفرغ لکم ایها الثقلان فبای الاء ربکما تکذبان» را بنویسند و بر پشت حامله ببندند بعد که فارغ شد آن را باز کنند. (10)

ترجمه از 1 تا 60:

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

خداوند رحمان، (۱)قرآن را تعلیم فرمود، (۲)انسان را آفرید، (۳)و به او «بیان‏» را آموخت. (۴)خورشید و ماه با حساب منظمى مى‏ گردند، (۵)و گیاه و درخت براى او سجده مى ‏كنند! (۶)و آسمان را برافراشت، و میزان و قانون (در آن) گذاشت، (۷)تا در میزان طغیان نكنید (و از مسیر عدالت منحرف نشوید)، (۸)و وزن را بر اساس عدل برپا دارید و میزان را كم نگذارید! (۹)زمین را براى خلایق آفرید، (۱۰)كه در آن میوه‏ ها و نخلهاى پرشكوفه است، (۱۱)

و دانه‏هایى كه همراه با ساقه و برگى است كه بصورت كاه درمى‏آید، و گیاهان خوشبو! (۱۲)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را تكذیب مى‏كنید (شما اى گروه جن و انس)؟! (۱۳)انسان را از گل خشكیده ‏اى همچون سفال آفرید، (۱۴)و جن را از شعله‏ هاى مختلط و متحرك آتش خلق كرد! (۱۵)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۱۶)

او پروردگار دو مشرق و پروردگار دو مغرب است! (۱۷)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۱۸)دو دریاى مختلف (شور و شیرین، گرم و سرد) را در كنار هم قرار داد، در حالى كه با هم تماس دارند; (۱۹)در میان آن دو برزخى است كه یكى بر دیگرى غلبه نمى‏كند (و به هم نمى‏ آمیزند)! (۲۰)

پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۲۱)از آن دو، لؤلؤ و مرجان خارج مى‏شود. (۲۲)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۲۳)و براى اوست كشتیهاى ساخته شده كه در دریا به حركت درمى‏ آیند و همچون كوهى هستند! (۲۴)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۲۵)

همه كسانى كه روى آن ( زمین) هستند فانى مى‏شوند، (۲۶)و تنها ذات ذوالجلال و گرامى پروردگارت باقى مى‏ماند! (۲۷)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۲۸)تمام كسانى كه در آسمانها و زمین هستند از او تقاضا مى‏كنند، و او هر روز در شان و كارى است! (۲۹)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۳۰)

بزودى به حساب شما مى‏پردازیم اى دو گروه انس و جن! (۳۱)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۳۲)اى گروه جن و انس! اگر مى‏توانید از مرزهاى آسمانها و زمین بگذرید، پس بگذرید، ولى هرگز نمى‏توانید، مگر با نیرویى (فوق العاده)! (۳۳)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۳۴)

شعله‏ هایى از آتش بى‏دود، و دودهایى متراكم بر شما فرستاده مى‏شود; و نمى‏توانید از كسى یارى بطلبید! (۳۵)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۳۶)در آن هنگام كه آسمان شكافته شود و همچون روغن مذاب گلگون گردد (حوادث هولناكى رخ مى‏دهد كه تاب تحمل آن را نخواهید داشت)! (۳۷)

پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۳۸)در آن روز هیچ كس از انس و جن از گناهش سوال نمى‏شود (و همه چیز روشن است)! (۳۹)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۴۰)مجرمان از چهره ‏هایشان شناخته مى‏شوند; و آنگاه آنها را از موهاى پیش سر، و پاهایشان مى‏گیرند (و به دوزخ مى‏افكنند)! (۴۱)

پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۴۲)این همان دوزخى است كه مجرمان آن را انكار مى‏كردند! (۴۳)امروز در میان آن و آب سوزان در رفت و آمدند! (۴۴)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۴۵)و براى كسى كه از مقام پروردگارش بترسد، دو باغ بهشتى است! (۴۶)

پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۴۷)(آن دو باغ بهشتى) داراى انواع نعمتها و درختان پرطراوت است! (۴۸)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۴۹)در آنها دو چشمه همیشه جارى است! (۵۰)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۵۱)

در آن دو، از هر میوه‏اى دو نوع وجود دارد (هر یك از دیگرى بهتر)! (۵۲)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۵۳)این در حالى است كه آنها بر فرشهایى تكیه كرده‏ اند با آسترهائى از دیبا و ابریشم، و میوه ‏هاى رسیده آن دو باغ بهشتى در دسترس است! (۵۴)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۵۵)

در آن باغهاى بهشتى زنانى هستند كه جز به همسران خود عشق نمى‏ورزند; و هیچ انس و جن پیش از اینها با آنان تماس نگرفته است. (۵۶)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۵۷)آنها همچون یاقوت و مرجانند! (۵۸)پس كدامین نعمتهاى پروردگارتان را انكار مى‏كنید؟! (۵۹)آیا جزاى نیكى جز نیكى است؟! (۶۰) 

تیم تولید محتوا
برچسب ها : fazayel-sore-quran
تاریخ انتشار :
سوالی دارید؟

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

  • مقاله فعلا 1.67/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

 میانگین رتبه : 1.7   از  5 (6 رای ثبت شده)

جهت دریافت جدیدترین داستان هااپلیکیشن اینفو را بر روی گوشی موبایل و تبلت خود نصب نمایید

آخرین مطالب ارسالی)
آخرین مطالب ارسالی

نوشتن نظر


 
 
 من را بیاد بیاور

اولین حرف کلمه ukxr چیست?