آثار و برکات سوره حدید - اینفو
طالع بینی

آثار و برکات سوره حدید

هر کس سوره حدید را قرائت کند از کسانی است که به خدا و رسولش ایمان آورده است.

 

(1)سوره حدید از سوره هایی است که احتمال وجود اسم اعظم درآن وجود دارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به براد بن عازب فرمود: اگر می خواهی خداوند را به اسم اعظمش بخوانی، ده آیه اول سوره حدید و آیات آخر سوره حشر را بخوان.

 

(2)در سخنی از امام صادق علیه السلام آمده است: هر کس سوره حدید و مجادله را در نمازهای واجب خود بخواند و بر انجام آن مداومت کند، خداوند او را تا زمان مرگش هرگز عذاب نمی کند و نه خودش و نه خانواده اش هیچ گونه بدی، نمی بیند و هیچ فقر و نیاز شدیدی به او نمی رسد. (3)

آثار و برکات سوره

1) ایمن شدن از عذاب الهی و آزاد شدن از زندان

در تفسیر البرهان درباره خواص و آثار سوره حدید از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده است: هر کس سوره حدید را قرائت نماید بر خدا لازم است که او را از عذاب خدا ایمنی بخشد و در بهشت به او نعمت بخشد و هر کس بر قرائت این سوره مداوت کند و زندانی و در غل و زنجیر باشد خداوند راه نجات او را آسان می کند. (4)

2) ایجاد قوت و شجاعت در جنگ

هر کس سوره حدید را بنویسد و با خود همراه داشته باشد اگر در جنگی شرکت کند هیچگونه تیر و چیز فلزی به بدن او وارد نمی شود و در جنگ دارای قوت قلب و پردلی می شود و اگر بر جایی از بدن که آهنی (یا فلزی دیگر) بر آن وارد شده است، خوانده شود در همان ساعت و بدون درد خارج می شود. (5)

ختم مجرب

وضوی کامل بگیرد و در روز جمعه 7 بار سوره حدید را بخواند و در آخر بگوید:

«اللهم انی اسألک بعزتک یا عزیز و بقدرتک یا قدیر و بحمتک یا حکیم و برحمتک یا رحمن و بمنّک یا منّان أن تحفظنا بالایمان قائماً قائداً راکعاً و ساجداً و نادماً و یقظةً و حیاً و میّتاً و علی کل حالِ اعوذ بالله من شرّ نفسی و من کلّ ذی شرّ شیاطین الجنّ و الانس و من شرّ کلّ دابة انت آخذُ بَنا میتها انّ ربی علی صراطٍ مستقیم و صلی الله علی محمد و آله اجمعین.»(6)

ترجمه از 1 تا 20:

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

آنچه در آسمانها و زمین است براى خدا تسبیح مى‏گویند; و او عزیز و حكیم است. (۱)مالكیت (و حاكمیت) آسمانها و زمین از آن اوست; زنده مى‏كند و مى‏میراند; و او بر هر چیز توانا است! (۲)اول و آخر و پیدا و پنهان اوست; و او به هر چیز داناست. (۳)او كسى است كه آسمانها و زمین

 

را در شش روز ( شش دوران) آفرید; سپس بر تخت قدرت قرار گرفت (و به تدبیر جهان پرداخت); آنچه را در زمین فرو مى‏رود مى‏داند، و آنچه را از آن خارج مى‏شود و آنچه از آسمان نازل مى‏گردد و آنچه به آسمان بالا مى‏رود; و هر جا باشید او با شما است، و خداوند نسبت به آنچه انجام مى‏دهید بیناست! (۴)

مالكیت آسمانها و زمین از آن اوست; و همه كارها به سوى او بازمى‏گردد. (۵)شب را در روز مى‏كند و روز را در شب; و او به آنچه در دل سینه ‏ها وجود دارد داناست. (۶)به خدا و رسولش ایمان بیاورید و از آنچه شما را جانشین و نماینده (خود) در آن قرار داده انفاق كنید; (زیرا) كسانى كه از شما ایمان بیاورند و انفاق كنند، اجر بزرگى دارند! (۷)

چرا به خدا ایمان نیاورید در حالى كه رسول (او) شما را مى‏خواند كه به پروردگارتان ایمان بیاورید، و از شما پیمان گرفته است (پیمانى از طریق فطرت و خرد)، اگر آماده ایمان‏آوردنید. (۸)او كسى است كه آیات روشنى بر بنده‏اش ( محمد) نازل مى‏كند تا شما را از تاریكیها به سوى نور برد; و خداوند نسبت به شما مهربان و رحیم است. (۹)

چرا در راه خدا انفاق نكنید در حالى كه میراث آسمانها و زمین همه از آن خداست (و كسى چیزى را با خود نمى‏برد)! كسانى كه قبل از پیروزى انفاق كردند و جنگیدند (با كسانى كه پس از پیروزى انفاق كردند) یكسان نیستند; آنها بلندمقام تر از كسانى هستند كه بعد از فتح انفاق نمودند و جهاد كردند; و خداوند به هر دو وعده نیك داده; و خدا به آنچه انجام مى‏دهید آگاه است. (۱۰)

كیست كه به خدا وام نیكو دهد (و از اموالى كه به او ارزانى داشته انفاق كند) تا خداوند آن را براى او چندین برابر كند؟ و براى او پاداش پرارزشى است! (۱۱)(این پاداش بزرگ) در روزى است كه مردان و زنان باایمان را مى‏نگرى كه نورشان پیش‏رو و در سمت راستشان بسرعت حركت مى‏كند (و به آنها مى‏گویند:) بشارت باد بر شما امروز به باغهایى از بهشت كه نهرها زیر (درختان)

 

آن جارى است; جاودانه درآن خواهید ماند! و این همان رستگارى بزرگ است! (۱۲)روزى كه مردان و زنان منافق به مؤمنان مى‏گویند: «نظرى به ما بیفكنید تا از نور شما پرتوى برگیریم!» به آنها گفته مى‏شود: «به پشت سر خود بازگردید و كسب نور كنید!» در این هنگام دیوارى میان آنها زده مى‏شود كه درى دارد، درونش رحمت است و برونش عذاب! (۱۳)

آنها را صدا مى‏زنند: «مگر ما با شما نبودیم؟!» مى‏گویند: «آرى، ولى شما خود را به هلاكت افكندید و انتظار (مرگ پیامبر را) كشیدید، و (در همه چیز) شك و تردید داشتید، و آرزوهاى دور و دراز شما را فریب داد تا فرمان خدا فرا رسید، و شیطان فریبكار شما را در برابر (فرمان) خداوند فریب داد! (۱۴)پس امروز نه از شما فدیه‏اى پذیرفته مى‏شود، و نه از كافران; و جایگاهتان آتش است و همان سرپرستتان مى‏باشد; و چه بد جایگاهى است! (۱۵)

آیا وقت آن نرسیده است كه دلهاى مؤمنان در برابر ذكر خدا و آنچه از حق نازل كرده است خاشع گردد؟! و مانند كسانى نباشند كه در گذشته به آنها كتاب آسمانى داده شد، سپس زمانى طولانى بر آنها گذشت و قلبهایشان قساوت پیدا كرد; و بسیارى از آنها گنهكارند! (۱۶)بدانید خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده مى‏كند! ما آیات (خود) را براى شما بیان كردیم، شاید اندیشه كنید! (۱۷)

مردان و زنان انفاق‏ كننده، و آنها كه (از این راه) به خدا «قرض الحسنه‏» دهند، (این قرض الحسنه) براى آنان مضاعف مى‏شود و پاداش پرارزشى دارند! (۱۸)كسانى كه به خدا و رسولانش ایمان آوردند، آنها صدیقین و شهدا نزد پروردگارشانند; براى آنان است پاداش (اعمال)شان و نور (ایمان)شان; و كسانى كه كافر شدند و آیات ما را تكذیب كردند، آنها دوزخیانند. (۱۹)

بدانید زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى و تجمل پرستى و فخرفروشى در میان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است، همانند بارانى كه محصولش كشاورزان را در شگفتى فرو مى‏برد، سپس خشك مى‏شود بگونه‏اى كه آن را زردرنگ مى‏بینى; سپس تبدیل به كاه مى‏شود! و در آخرت، عذاب شدید است یا مغفرت و رضاى الهى; و (به هر حال) زندگى دنیا چیزى جز متاع فریب نیست! (۲۰)

تیم تولید محتوا
برچسب ها : fazayel-sore-quran
تاریخ انتشار :
سوالی دارید؟

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

  • مقاله فعلا 1.60/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

 میانگین رتبه : 1.6   از  5 (5 رای ثبت شده)

جهت دریافت جدیدترین داستان هااپلیکیشن اینفو را بر روی گوشی موبایل و تبلت خود نصب نمایید

آخرین مطالب ارسالی)
آخرین مطالب ارسالی

نوشتن نظر


 
 
 من را بیاد بیاور

اولین حرف کلمه chkv چیست?