فضیلت وخواص سوره صافات - اینفو
طالع بینی

فضیلت وخواص سوره صافات

خداوند به تعداد همه جنیان و شیطان ها به او ده حسنه عنایت می کند

 

 و شیطان ها را از او دور می کند و از شرک مبرّی شده و دو فرشته حافظ او، در روز قیامت به سود او شهادت می دهند که به پیامبران الهی ایمان دارد(1)از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده: هر که سوره صافات را در هر روز جمعه قرائت نماید،

 

همواره در حفظ و امان الهی بوده و آفت ها و بلاها در زندگی دنیایی، از او دفع می شود. روزی فراوانی از جانب خداوند به او داده می شود و از سوی شیطان و حاکمان ستمگر، آسیبی به مال و فرزندان و بدن او نمی رسد و اگر در همان روز یا شب جمعه بمیرد خداوند او را شهید به شمار آورده و در رمز قیامت در شمار شهدا خواهد بود و در بهشت هم درجه با شهیدان است(2)

آثار و برکات سوره

1) قرائت این سوره بر بالین محتضر، جان دادن را برای او آسان می کند.

سلیمان جعفری می گوید: امام کاظم علیه السلام را دیدم که به فرزندش قاسم فرمود: برخیز و در کنار بستر برادرت سوره صافات را قرائت نما. سلیمان می گوید: قاسم چنین کرد و وقتی به ایه«هم اشدّ خلقا ام من خلقنا» رسید عمر برادر پایان یافت. آنگاه یعقوب بن جعفر به امام رو کرد و گفت: پیش از این برای کسی که در حال مرگ بود، سوره یس را قرائت می کردیم اما امروز شما فرمودید که سوره صافات را بخوانند. امام فرمود: سوره صافات را بخوانند. امام فرمود: سوره صافات را نزد هر مؤمنی که به سختی در حال جان دادن است بخوانند، خداوند مرگش را سریع و آسان می کند(3)

2) راه اجابت دعا

از دیگر برکات قرائت سوره اجابت دعاست. از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است: که هر کس سوره «یس» و «صافات» را در روز جمعه قرائت کند و آنگاه دعا کند، خداوند خواسته اش را اجابت می کند.(4)مرحوم طبرسی نیز در کتاب مکارم الاخلاق آورده است: در روایت است که سوره صافات را برای دستیابی به شرف و جاه در دنیا و آ خرت خوانده می شود(5)

3) جهت حصول آرامش

امام صادق علیه السلام فرموده است: اگر انسانی که دچار اضطراب و ترس است، از آب نوشته این سوره، استحمام کند آرامش می یابد(6)

4) تسکین درد

در کتاب المصباح کفعمی آمده: اگر کسی سوره صافات را بنویسد و پس از شستن آن، بدنش را با این آب بشوید دردهایش برطرف می شود(7)

5) ترس از عقرب گزیدگی

امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: هر کس از عقرب گزیدگی می ترسد آیات 81-79 این سوره را بخواند خداوند او را از این ترس ایمن می کند(8)

ترجمه از 1 تا 30:

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

سوگند به (فرشتگان) صف ‏كشیده (و منظم) (۱)و به نهى‏ كنندگان و (بازدارندگان) (۲)و تلاوت‏ كنندگان پیاپى آیات الهى… (۳)كه معبود شما یگانه است; (۴)پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آنهاست، و پروردگار مشرقها! (۵)ما آسمان نزدیك ( پایین) را با ستارگان آراستیم، (۶)تا آن را از هر شیطان خبیثى حفظ كنیم! (۷)

آنها نمى‏توانند به (سخنان) فرشتگان عالم بالا گوش فرادهند، (و هرگاه چنین كنند) از هر سو هدف قرارمى‏گیرند! (۸)آنها به شدت به عقب رانده مى‏شوند; و براى آنان مجازاتى دائم است! (۹)مگر آنها كه در لحظه‏اى كوتاه براى استراق سمع به آسمان نزدیك شوند، كه «شهاب ثاقب آنها را تعقیب مى‏كند! (۱۰)

از آنان بپرس: «آیا آفرینش (و معاد) آنان سخت‏تر است یا آفرینش فرشتگان (و آسمانها و زمین)؟! ما آنان را از گل چسبنده‏اى آفریدیم! (۱۱)تو از انكارشان تعجب مى‏كنى، ولى آنها مسخره مى‏كنند! (۱۲)و هنگامى كه به آنان تذكر داده شود، هرگز متذكر نمى‏شوند! (۱۳)و هنگامى كه معجزه‏اى را ببینند، دیگران را نیز به استهزا دعوت‏مى‏كنند! (۱۴)

و مى‏گویند: «این فقط سحرى آشكار است! (۱۵)آیا هنگامى كه ما مردیم و به خاك و استخوان مبدل شدیم، بار دیگر برانگیخته خواهیم شد؟! (۱۶)یا پدران نخستین ما (بازمى‏گردند)؟!» (۱۷)بگو: «آرى، همه شما زنده مى‏شوید در حالى كه خوار و كوچك خواهید بود! (۱۸)

تنها یك صیحه عظیم واقع مى‏شود، ناگهان همه (از قبرها برمى‏خیزند و) نگاه مى‏كنند! (۱۹)و مى‏گویند: «اى واى بر ما، این روز جزاست!» (۲۰)(آرى) این همان روز جدایى (حق از باطل) است كه شما آن را تكذیب مى‏كردید! (۲۱)(در این هنگام به فرشتگان دستور داده مى‏شود:) ظالمان و همردیفانشان و آنچه را مى‏پرستیدند… (۲۲)

(آرى آنچه را) جز خدا مى‏پرستیدند جمع كنید و بسوى راه دوزخ هدایتشان كنید! (۲۳)آنها را نگهدارید كه باید بازپرسى شوند! (۲۴)شما را چه شده كه از هم یارى نمى‏طلبید؟! (۲۵)ولى آنان در آن روز تسلیم قدرت خداوندند! (۲۶)(و در این حال) رو به یكدیگر كرده و از هم مى‏پرسند… (۲۷)

گروهى (مى‏گویند: «شما رهبران گمراهى بودید كه به ظاهر) از طریق خیرخواهى و نیكى وارد شدید اما جز فریب چیزى در كارتان نبود)!» (۲۸)(آنها در جواب) مى‏گویند: «شما خودتان اهل ایمان نبودید (تقصیر ما چیست)؟! (۲۹)ما هیچ گونه سلطه‏اى بر شما نداشتیم، بلكه شما خود قومى طغیانگر بودید! (۳۰)

تیم تولید محتوا
برچسب ها : fazayel-sore-quran
تاریخ انتشار :
سوالی دارید؟

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

  • مقاله فعلا 1.60/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

 میانگین رتبه : 1.6   از  5 (5 رای ثبت شده)

جهت دریافت جدیدترین داستان هااپلیکیشن اینفو را بر روی گوشی موبایل و تبلت خود نصب نمایید

آخرین مطالب ارسالی)
آخرین مطالب ارسالی

نوشتن نظر


 
 
 من را بیاد بیاور

سومین حرف کلمه esdrm چیست?