فضیلت و خواص سوره ص - اینفو
طالع بینی

فضیلت و خواص سوره ص

هر کس سوره صاد را قرائت نماید خداوند برابر با وزن کوه هایی که به تسخیر داود درآورد حسنه به او عطا می کند و او را از اینکه بر گناهان کوچک و بزرگ اصرار بورزد، مصون می دارد.(1)از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است: هر کس سوره صاد را در شب جمعه قرائت کند خیر دنیا و آخرت به او داده می شود آنگونه که به احدی از مردم داده نشده است

 

 

 

مگر به پیامبران یا فرشتگان مقرب خدا. هم چنین خداوند او و همه کسانی از خانواده اش که محبوب اویند و حتی خادمش که به او خدمت کرده است را با شفاعت او وارد بهشت می کند.(2)ابی بن کعب از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله وسلم نقل کرده که فرمودند: هر کس سوره «ص» را بخواند خداوند به وزن هر کوهی که برای داوود علیه السلام مسخر کرده بود به او از حسنات پاداش دهد و او را از اصرار ورزیدن به گناه کوچک و بزرگ نگه دارد.(3)

آثار و برکات سوره

1) عزل حکم ظالم

در آثار این سوره از پیامبراکرم نقل شده است: اگر سوره صاد را بنویسند و آنگاه زیر جایگاه و مسند قاضی یا والی(بدکار) نهاده شود سه روز بیشتر در مسندش نمی ماند و عیب هایش آشکار شده و عزل می شود اطرافیانش از دورش کنار می روند(4)از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است: هر کس سوره صاد را بنویسد و در ظرفی شیشه ای قرار داده و پس از سوراخ کردن آن ظرف، آن را زیر جایگاه نشستن قاضی بیدادگر یا عامل نظامی و انتظامی بدکار قرار داده شود، سه روز بیشتر در آن جایگاه نخواهد بود و عیب هایش آشکار شده و ارزش و جایگاهش نزد مردم از بین رفته و امرش اطاعت نمی شود و همچنان در سختی و تنگی خواهد بود (5)

2) فراوانی آب چاه

هنگام حفر چاه آیه 42 سوره «ص» را زیاد بخواند که جوشش آن بسیار خواهد بود(6)

ترجمه از 1 تا 20:

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

ص، سوگند به قرآنى كه داراى ذكر است (كه این كتاب، معجزه الهى است). (1)ولى كافران گرفتار غرور اختلافند! (۲)چه بسیار اقوامى را كه پیش از آنها هلاك كردیم; و به هنگام نزول عذاب فریاد مى‏زدند (و كمك مى‏خواستند) ولى وقت نجات گذشته بود! (۳)آنها تعجب كردند كه پیامبر بیم‏دهنده‏ اى از میان آنان به سویشان آمده; و كافران گفتند: این ساحر بسیار دروغگویى است! (۴)آیا او بجاى این همه خدایان، خداى واحدى قرار داده؟! این براستى چیز عجیبى است!» (۵)

سركردگان آنها بیرون آمدند و گفتند: «بروید و خدایانتان را محكم بچسبید، این چیزى است كه خواسته‏اند (شما را گمراه كنند)! (۶)ما هرگز چنین چیزى در آیین دیگرى نشنیده‏ایم; این تنها یك آئین ساختگى است! (۷)آیا از میان همه ما، قرآن تنها بر او ( محمد) نازل شده؟!» آنها در حقیقت در اصل وحى من تردید دارند، بلكه آنان هنوز عذاب الهى را نچشیده‏اند (كه این چنین گستاخانه سخن مى‏گویند)! (۸)

مگر خزاین رحمت پروردگار توانا و بخشنده‏ ات نزد آنهاست (تا به هر كس میل دارند بدهند)؟! (۹)یا اینكه مالكیت و حاكمیت آسمانها و زمین و آنچه میان این دو است از آن آنهاست؟! (اگر چنین است) با هر وسیله ممكن به آسمانها بروند (و جلو نزول وحى را بر قلب پاك محمد بگیرند)! (1۰)(آرى) اینها لشكر كوچك شكست‏خورده‏اى از احزابند! (11)

پیش از آنان قوم نوح و عاد و فرعون صاحب قدرت (پیامبران ما را) تكذیب كردند! (1۲)و (نیز) قوم ثمود و لوط و اصحاب الایكه ( قوم شعیب)، اینها احزابى بودند (كه به تكذیب پیامبران برخاستند)! (1۳)هر یك (از این گروه‏ها) رسولان را تكذیب كردند، و عذاب الهى درباره آنان تحقق یافت! (1۴)

اینها (با این اعمالشان) جز یك صیحه آسمانى را انتظار نمى‏كشند كه هیچ مهلت و بازگشتى براى آن وجود ندارد (و همگى را نابود مى‏سازد)! (1۵)آنها (از روى خیره‏ سرى) گفتند: «پروردگارا! بهره ما را از عذاب هر چه زودتر قبل از روز حساب به ما ده!» (1۶)در برابر آنچه مى‏ گویند شكیبا باش، و به خاطر بیاور بنده ما داوود صاحب قدرت را، كه او بسیار توبه‏كننده بود! (1۷)

ما كوه‏ها را مسخر او ساختیم كه هر شامگاه و صبحگاه با او تسبیح مى‏گفتند! (1۸)پرندگان را نیز دسته جمعى مسخر او كردیم (تا همراه او تسبیح خدا گویند);و همه اینها بازگشت‏كننده به سوى او بودند! (1۹)و حكومت او را استحكام بخشیدیم، (هم) دانش به او دادیم و (هم) داورى عادلانه! (۲۰) 

تیم تولید محتوا
برچسب ها : fazayel-sore-quran
تاریخ انتشار :
سوالی دارید؟

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

  • مقاله فعلا 1.40/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

 میانگین رتبه : 1.4   از  5 (5 رای ثبت شده)

جهت دریافت جدیدترین داستان هااپلیکیشن اینفو را بر روی گوشی موبایل و تبلت خود نصب نمایید

آخرین مطالب ارسالی)
آخرین مطالب ارسالی

نوشتن نظر


 
 
 من را بیاد بیاور

سومین حرف کلمه jjvbri چیست?