محمد بن سيرين گويد: طبعهاي مردمان مختلف است و درم به خواب ديدن حاصل شدن درم است در بيداري و گويند: هر که درم کم در خواب بيند، سخن خوش شنود، در بيداري يا توحيدِ حق تعالي گويد، خاصه که درم سفيد بود. اگر درم سياه است و بر وي صورت باشد، دليل بر جنگ و خصومت است و درم درست، دليل بر چيزي درست و درم شکسته سخن دروغ است. اگر بيند که کسي او را در کيسه يا انبان يا در صره درم داد، آن کس با وي سخن به مشورت گويد و او رازش نگاهدارد و بعضي از معبران گويند: اگر کسي بيند که درم کوچک يافت، دليل بر فرزند و طفل است. اگر بيند درم از وي ضايع شد، يا کسي از وي بدزديد، دليل است از بهر فرزند بر دل او رنج و اندوه رسد. اگر بيند که درم کوچک گم نمود و بازنيافت رنج از دلش زايل شود. اگر بيند درم يافت يا کسي به او داد، دليل است که او را با کسي گفتگوي است. اگر بيند درم ترازو داشت، دليل که او را به قدر آن خصمان است. ابراهيم کرماني گويد: اگر بيند درم به دست داشت، سخن نيکو شنود و درم شکسته سخن پراکنده است و درم بسيار مال است. اگر بيند درم ها با عيال خويش قسمت مي کند، دليل است در ميان ايشان قسمت و داوري افتد. اگر بيند که درم شکسته بود، دليل که در ميان ايشان سخن بي حکم رود. اگر بيند در خانه به خروار درم داشت يابه خروار درآورد، دليل که به قدر آن مال يابد. اگر بيند که درم بسيار داشت و جمع کرد، دليل که مردمان رااز راه حق باز دارد. اگر يک درم سفيد در کف خويش بيند، دليل که او را فرزندي آيد. اگر بيند که آن درم از وي ضايع شد، دليل که فرزندش بميرد. اگر بيند که بدره هاي درم و دينار يافت، دليل است که مال و نعمت حلال جمع آورد. جابر مغربي گويد: اگر کسي در خواب درم سفيد بيند، دليل که درم سياه يابد. اگر درم سياه بيند، دليل که درم سفيد يابد و بسيار مردم باشند که به بيداري همان يابند که در خواب ديده باشند. اگر بيند که درم بهره بسيار داشت، اگر بازرگان است، دليل که مفلس شود و اگر کشاورز است، دليل که او را هيچ منفعت نباشد و اگر پادشاه است، معزول شود و به خصومت درمانده و درويش شود، چه درم را به فارسي فلس خواند و فلس را از افلاس مشتق است، يعني مفلس شدن. اسماعيل بن اشعث گويد: درم نيک درخواب، صفاي دين و دنياي او است و درم دون به خلاف اين باشد و درم درست سخن درست با حکمت است و درم شکسته خصومت است و قضا حاجت و درم نقره مال است و درم سياه در تاويل بهتر از سفيد باشد و درم بسيار که در صره بود سخن ها است. اگر بيند که پادشاه وي را درم بخشيد، دليل که وي را از او غم و اندوه است، خاصه چون درم درست نباشد. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: درم درست به خواب دين بر دوازده وجه است. اول: سخنهاي درست. دوم: گذاردن حاجت. سوم: ولايت. چهارم: مال مجموع. پنجم: دوست. ششم: فرزند. هفتم: رفيق. هشتم: روزي فراخ. نهم: ايمني. دهم: کنيزک. يازدهم: يافتن جاه. دوازدهم: منزلت، خاصه که داند خداوند خواب مستور است. و درم شکسته به خواب ديدن بر چهار وجه است. اول: سخن زشت. دوم: جنگ و خصومت. سوم: بند و زندان. چهارم: گفتگوي.
الف ب پ ت ث ج چ ح خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک گ ل م ن و هـ ی