محمد بن سيرين گويد: ديو در خواب دين دشمني بزرگ است مکار و فريفته. اگر کسي بيند که ديو او را دنبال کرد، دليل که توبه بايد کردن از کارهاي ناصواب تا دشمنان قصد او نکنند و بر وي ظفر نيابند. اگر بيند که با ديو جنگ کرد و بر وي غلبه کرد، دليل که دين او درست و قوي است. ابراهيم کرماني گويد: اگر کسي ديو را خرم و شادمان بيند، دليل که به فساد آيد و به هو ا و شهوت مشغول شود. اگر ديو را غمگين بيند، دليل که به صلاح و عبادت مشغول شود. اگر بيند که ديو جامه از تن برکشيد، دليل که اگر عامل بود از عمل معزول شود. اگر دهقان بود، وي رامحنت رسد. اگر بيند که ديوان او را اسيري بردند، دليل که به رسوائي مشهور شود. اگر بيند که با ديو صحبت کرد، دليل که گناهي بزرگ از وي صادر شود. اگر بيند که با ديوان سخن گفت، دليل است با دشمن اهل صلاح يکي بود و ايزد تعالي مراد ايشان ندهد. اسماعيل بن اشعث گويد: اگر بيند که با ديو طعام و شراب ميخورد، دليل بود که بر فساد گرايد و مطاوعت ديو کند. اگر به خلاف اين بيند، دليل است که بر راه صلاح و خير آيد و تابع دين شود. اگر بيند ديو را بگرفت يا ديو در شکم او شد، دليل که به فساد مشغول شود. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: ديدن ديو در خواب بر شش وجه است. اول: ديدار دشمن. دوم: فساد و خرابي دين. سوم: شهوت و هواي نفس. چهارم: از طاعت دور بودن( درماندن از بندگي و اطاعت خدا). پنجم: از اهل اصلاح دوري جستن( دوري جستن از افراد با تقوا و درستکار). ششم: خوردن چيزي حرام(حرامخواري). منوچهر مطيعي تهراني گويد: ديو نفس پليد است چه مال خودمان و چه شخصيت نهفته و کثيف ديگران که گاه چهره نشان مي دهد و فتنه و آشوب مي آفريند. به زبان ديگر ديو شخصيت دوم و مضاعف ماست. نفس اماره ماست که گاه کنترل مي کنيم و گاه عنان آن از دستمان بيرون مي رود. اگر ديديم که ديو خوشحال است و مي خندد به فساد و تباهي ميل مي کنيم و اگر ديو غمگين بود کارهاي خير و خوب انجام مي دهيم. اگر ديو ما را گرفت تسليم هواي نفس مي شويم و اگر ديو در تعقيب ما بود وسوسه مي شويم. اگر بر ديو سوار شديم يا غلبه کرديم به صلاح مي گراييم.
الف ب پ ت ث ج چ ح خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک گ ل م ن و هـ ی