حضرت دانيال گويد: دهان در خواب ديدن، کليد کارها و خاتمه وي است و هر چه از دهان بيرون آيد، تاويل آن بر جوهر کلام است، اگر نيکو است. اگر بدو هر چه در دهان شود، از جوهر روزي است و آن چه از غذا در دهان شود، صلاح دين او است. اگر بيند که به کراهت چيزي در دهان او است، چنانکه خوردن آن به دشواري توانست، دليل بر سختي و رنج کند در معيشت. اگر آن چه در دهان او بود شيرين است و در گلو به آساني شد، دليل کند بر راحت و خوشي در معيشت . محمد بن سيرين گويد: اگر بيند دهان وي سخت بسته است، دليل که هلاک شود، يا بيمار شود، يا اجلش نزديک آمده باشد. اگر بيند که دهان او فراخ شده است، چنانکه طعام بسيرا در وي مي گنجيد، دليل است به قدر آن وي را نعمت و روزي رسد. ابراهيم کرماني گويد: اگر کسي به خواب دهان خود را نيکو بيند، دليل که سخنهاي نيکو شنود. اگر دهان خود را کج بيند يا سست يا زشت، دليل است که سخنهاي زشت شنود و به هيچ کار نيايد. اگر کسي بيند که گوشت دهان او بيفتاد، دليل که او را زياني رسد. اگر بيند که از دهانش خون بيرون مي آمد، دليل که از کسي گفتگوي به خصومت شنود. اگر بيند که بدان خون شلوار او آلوده بود، دليل که داوري آن از جهت زنان باشد. اسماعيل بن اشعث گويد: اگر بيند که از دهان وي کرم يا جانوري بيرون آمد، دليل که يکي از عيالان او از او جدا شود به مرگ يا زندگاني. اگر بيند که از دهان او پليدي بيرون آمد، دليل که کارش که براي مردم است به سبب منت نهادن باطل شود. اگر بيند که از دهان او بوي خوش آمد، دليل که مردمان بر وي ثنا گويند. اگر بيند بوي ناخوش آمد، تاويلش به خلاف اين است. اگر بيند که از دهان او مرواريد بيرون مي آيد و مردمان برگرفتند و او هيچ برنگرفت، دليل که مردمان از علم او بهره مند شوند و او را هيچ منفعت نباشد. اگر بيند که از دهان خود پليدي مي انداخت و مردمان از وي مي گريختند، دليل که شاعر است و مردمان را هجو کند. اگر بيند که کسي بر دهان او مهر نهاد و ندانست که کيست، دليل که در ميان خلق رسوا شود. اگر کسي بيند که چيزي از دهان وي بيرون آمد، دليل که سخني گويد. اگر بيند که چيزي نيکو در دهان گذاشت، دليل که روزي حلال يابد. اگر بيند که چيزي پليد دردهان گذاشت، دليل که روزي حرام خورد. اگر بيند که او را دهان درده مي آيد، چنانکه عادت مردم است، دليل که از کسي شکايت کند. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: ديدن دهان در خواب بر هفت وجه است. اول: منزل و خانه. دوم: خزانه وانبار. سوم: گشايش کارها. چهارم: مال. پنجم: حاجت. ششم: وزير. هفتم: دربان. منوچهر مطيعي تهراني گويد: دهان در خواب کام است و شيريني آن کامروائي است و تلخي آن ناکامي و تلخ کامي. ديدن دهان طبيعي در خواب هيچ تعبيري ندارد و نمي تواند محور خواب قرار بگيرد مگر اين که به حالت غير طبيعي باشد يا مزه و طعم غير معمول داشته باشد. اگر در خواب ببينيد که دهانتان بزرگ شده ولي بزرگي آن زشت و زننده نيست روزي شما فراخ مي شود و اگر دهانتان خيلي تنگ شده بود ولي تنگي آن زببا به نظر نمي سيد دچار تنگي معاش مي گرديد. اما اگر دهانتان تنگ و زيبا شده بود سخني مي گوئيد که آن سخن هر جا و نزد هر کس تکرار شود براي شما سود و فايده مي آورد و موجب خوش دلي ديگران مي شود. اگر دهانتان بزرگ و زشت شده بود حرف هائي مي زنيد که هم براي خودتان زيان آور است و هم موجب آزردگي ديگران مي شود. اگر ديديد که چيزي در دهان داريد که مي خواهيد بخوريد اما فرو نمي رود و از خوردن آن نيز احساس ناخشنودي مي کنيد گرفتار سختي مي شويد و اگر چيزي در دهان داشتيد که شيرين و مطبوع بود و به آساني خورده ميشد به آسايش و نعمت و رفاه مي رسيد. اگر ببينيد که در دهانتان دندانهاي سفيد و مرتب است وضع خانوادگي مطلوبي خواهيد داشت و عکس اين هم هست. لوک اويتنهاو مي گويد : دهان دهان بزرگ : مهم بودن ، نشانه درجه احترام و وجهه شخصي دهان باز : خطر
الف ب پ ت ث ج چ ح خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک گ ل م ن و هـ ی