فال‌گیری با قهوه در کشورها و مناطق جهان راه و رسم‌های گوناگونی دارد، ولی عموماً به این ترتیب است که بخش بیشتر مایع قهوه را می‌نوشند و مخلوط غلیظی از قهوه و آب در ته فنجان می‌ماند. فنجان را روی نعلبکی برمی‌گردانند. پس از مدتی آن را برمی‌دارند و فال گیر به شکل‌هایی که در ته فنجان درست شده نگاه می‌کند و با اشاره به شکل‌ها که آن‌ها را به انسان و حیوان و درخت و چیزهای دیگر تشبیه می‌کند نکاتی را درمورد زندگی و گذشته و حال و آیندهٔ کسی که قهوه را خورده بیان می‌کند.

فال قهوه به معنای خواندن و تفسیر نشانه های بازمانده قهوه در فنجان، ریشه در هنر تفسیر تفاله چای در چین باستان و راهبان چینی دارد. چای که در اصل نوشیدنی راهبان بود، در فنجان هایی زنگوله شکل نوشیده میشد . قبل از اینکه فال چای در میان این راهبان مرسوم شود، آنها با بررسی نقوش ایجاد شده در قسمت داخلی زنگوله های معبد به پیش بینی اینده میپرداختند و بعدها فرم زنگوله را برای فنجانهای بدون دسته چای خوری به کار بردند. این شیوه پیشگویی بعدها در نزد اعراب و با استفاده از تفاله قهوه مرسوم شد. دانه قهوه برای اولین بار توسط اعراب و در حدود سال ۶۰۰ میلادی کشف شد و کاشتن و نوشیدن آن تا صدها سال جزو اسرار این قوم بود. اعراب در ابتدا قهوه را بدون برشته کردن و به صورت سبز دم میکردند که یک نوشیدنی رقیق مانند چای از آن حاصل میشد. در اواخر قرن ۱۳ میلادی آنها ابتدا قهوه را بو داده، آسیاب میکردند و سپس دم کرده آنرا مینوشیدند. مرکز کشت قهوه در یمن بود و کم کم استفاده از آن در سراسر شبه جزیره عربستان رواج یافت و بعدها توسط حکام عثمانی به ترکیه رسید.

فال قهوه چگونه است؟

فال قهوه، خواندن و تفسیر نشانه ها توسط واسطه ای است که از قهوه مانند گوی بلورین فالگیرهای کولی استفاده میکند. قهوه ترک آسیاب شده بیش از هر نوع قهوه دیگر مورد استفاده قرار میگیرد و روند اجرای پیشگویی در همه جای دنیا یکسان است. ابتدا قهوه نوشیده میشود و فنجان محتوی تفاله قهوه با آداب خاصی بر روی نعلبکی برگردانده میشود و پس از خشک شدن ، مورد مطالعه فالگیر قرار میگیرد. اشکالی که بر دیواره فنجان تشکیل شده اند تشخیص داده شده و تفسیر میشوند و هر کس با کمی تمرین و تمرکز و با آزاد گذاشتن ناخودآگاه خود میتواند این اشکال را به خوبی تعبیر نماید.

نحوه نیت کردن و گرفتن فال قهوه

نیت کنید و پس از نوشیدن قهوه نعلبکی را روی فنجان گذاشته و آرام برگردانید. چند دقیقه بعد فال شما ظاهر می شود.شما می توانید ازروی فنجان یا نعلبکی فال خود را بخوانید.فنجان را روی دست راست خود بگیرید با قطر فرضی آنرا به ۴ بخش تقسیم کنید حال هر تکه شامل علائم نمادینی است که می توانید آنها را با سمبلهای مصور این سایت تعبیر کنید.

تقسیمات زمان در فال قهوه

از نظر تقسیمات زمانی دو روش کلی وجود دارد که با تجربه می توانید روش مناسب برای خود را تشخیص دهید :

۱- لبه فنجان معرف زمان حال , قسمت میانی معرف اینده نزدیک ( کمتر از ۶ ماه ) و ته فنجان معرف اینده دور است.

۲- ته فنجان معرف گذشته , میانه فنجان معرف حال و لبه فنجان نمایانگر اینده است.

معنای تعدادی از نقوشی که در فال قهوه معنای خاص دارند

نقش هایی که دیده می شوند معمولا مفاهیم واضح و مخصوص بخود را حفظ می کنند. به عنوان مثال سکه علامت پول – قیچی نشان دهنده جدایی و اختلاف – قلب علامت روابط عاطفی – کلید سمبل گشایش و غیره.

حلقه یا دایره : انجام یک معامله، خواستگاری و نامزدی

حلقه هایی که نقطه هایی در میانشان باشد: میل به داشتن فرزند تحقق مییابد

آتش بازی: مشاجره، مشکلات شخصی ناگوار

مربع: خانه تازه

خطوط: سفر، یک پروژه که اگر خط مشخص و واضح باشد به معنای موفقیت آمیز بودن آن است

شمع: محقق شدن یک آرزو، دریافت کمکی از ماورا و قابلیت عمل کردن به یک قول

اسب سوار: مرد تازه ای در زنگی، اخبار خوش، نامزدی

گربه: یک شخص دمدمی مزاج (اگر سفید باشد خوب و اگر سیاه باشد بد است)

صلیب: پیروزی در یک کار سخت

نردبام: موفقیت اجتماعی، ترقی، تغییر

پنجره باز: یک شکست خوش عاقبت

طاووس: شکوه و جلال، تجمل، چیزی که موجب افتخار شود

پروانه: بوالهوسی

ماهی: پولی که میزان آن متناسب با اندازه ماهی است

پرنده: خبر خوش

موش(صحرایی): دزدی

اما آیا واقعا فال قهوه صحت دارد؟

با وجود همه مباحث علمی و حساب و کتاب های عقلایی باز هم حقیقت آن است که نمی توان درستی برخی از پیشگویی های این فال گیران را انکار کرد و بسیار دیده شده که این افراد به نکات بسیار درستی و واقعی اشاره می کنند. با وجود این نتایج درست و واقعی چه می توان گفت؟

در پاسخ به این امر، هم نوعی تحلیل عقلی پاسخ گو است و هم تجربه های متعدد افراد.

اولاً باید گفت که در مساله فال گیری و پیش گویی و مانند آن که خود نیز هنری است و مهارت انجام صحیح آن در نزد هر کسی نیست برخورد زیرکانه و روان شناسانه بسیار بسیار مهم است.

مثلا در مورد یک دختر جوان هر تصویری وجود داشته باشد به یقین شبیه یک مرد رؤیایی است که سوار بر اسب می خواهد به خواستگاری او بیاید. اما مانعی بزرگ بر سر راهش وجود دارد و …

در حقیقت نکته دقیق این شیوه آن است که مراجعه کنندگان به فال گیران غالباً افراد دارای مشکل و دغدغه و بسیار حساس نسبت حوادث و خطرات و مشکلات احتمالی هستند و این دغدغه ها هم معمولاً از چند مورد خاص و معین خارج نیست.

به عنوان مثال به احتمال بالای 90 درصد یک دختر جوان عاشق پسر جوانی است یا به او اظهار محبت شده و او در تصمیم گیری در این خصوص مردد است و به شکل کاملاً طبیعی موانع و مخالفین جدی در خانواده دو طرف وجود دارد و یا مشکلات گوناگون مالی و اجتماعی و …نمی گذارد که عشق به سرانجام برسد و مسلماً در این میان چند جمله ساده و کوتاه جناب فال گیر، زدن در خال و بیان حقیقتی است که به جز خدا و طرف مقابل کسی از آن خبر نداشت.

ثانیاً فال گیران در این جلسات مطالب و نکات متعدد و متنوعی را به شکل چند گزینه ای مطرح می کنند که احتمال درستی یکی از آن ها بسیار بالاست.

مثلاً می گویند: در مدت بسیار کم آینده یک پسر که به تو خیلی نزدیک است به خواستگاریت می آید. حالا یا از بستگان نزدیک است یا همسایگان نزدیک و یا یکی از همکاران یا همکلاسی ها که خیلی به تو نزدیک است و …

فال قهوه یکی از روش‌های پرطرفدار فال‌گیری و پیشگویی با استفاده از ته‌مانده قهوه ی نوشیده شده است. معمولاً برای این کار از قهوه ترک استفاده می‌کنند. خواندن علایم چای و قهوه به نام تاسیوگرافی (Tasseography) شهرت دارند که از لغت عربی «طاسه» به معنای فنجان گرفته شده است. فال بینی با قهوه به خصوص در میان اهالی یونان، ایران، ارمنستان، روسیه و یوگوسلاوی رواج دارد.

فال قهوه یکی از روش‌های پرطرفدار فال‌گیری و پیشگویی با استفاده از ته‌مانده قهوه ی نوشیده شده است. معمولاً برای این کار از قهوه ترک استفاده می‌کنند. خواندن علایم چای و قهوه به نام تاسیوگرافی (Tasseography) شهرت دارند که از لغت عربی «طاسه» به معنای فنجان گرفته شده است. فال بینی با قهوه به خصوص در میان اهالی یونان، ایران، ارمنستان، روسیه و یوگوسلاوی رواج دارد.

مسلماً دختر دم بختی که جمال و کمالی هم دارد و در موقعیت ازدواج است، خواستگاران متعددی هم دارد که همه آن ها یا لااقل اکثر آنها در یکی از عنوان های یاد شده می گنجد و کافی است که در همان ماه کسی به این دختر اظهار علاقه کرده پیشنهاد خواستگاری بدهد. با این فرض به یقین فال گیر داستان تبدیل به اسطوره ای شده که حرفش رد خور ندارد!

حال ممکن است افرادی باشند که بگویند با توجه به تمام اثبات ها و دلایل بر غیر عقلانی بودن فال قهوه ، در اطرافیان یا بعضا بنا به تجربه شخصی مشاهده شده که شخص فالگیر مواردی خارج از دایره عرف قابل پیش بینی را عنوان نموده که عینا اتفاق افتاده است! در این باره می توان دو احتمال را مفروض دانست.

احتمال اول آنکه بنا بر اتفاقات و بطور اتفاقی موارد گفته شده در واقعیت نمود پیدا کرده و احتمال دوم آنکه شخص فالگیر از قهوه صرفا بعنوان یک ابزار سرگرمی و پرت کردن حواس مخاطب استفاده می کند و فی الواقع با استفاده از علوم غریبه نظیر رمل و جادو و غیره که عمدتا مورد نفی اسلام قرار گرفته ، اطلاعاتی را منتقل نموده است.

در نهایت این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که حالت روانی فردی که نزد فالگیر رفته است ، و همچنین اطلاعات قابل حدس زدن شخص از طریق اطرافیان و یا طرح سوالات مختلف جهت دسترسی به اطلاعات مد نظر ، و بسیاری موارد دیگر در این امر دخیل است. اما پیشنهاد کافه کارت به شما دوستان این است که بجای صرف هزینه خود برای فال قهوه ، چه بعنوان سرگرمی و چه جهت حل مشکلات و اطلاع از آینده (!) ، با میل کردن قهوه خود در کافه های طرف قرارداد هم در هزینه های خود صرفه جویی کنید و هم لذت ببرید ! :)