جالب است بدانید که هابل تنها قادر به گرفتن عکس‌های سیاه‌وسفید است، حال این سوال پیش می‌آید که آیا این عکس‌های رنگی منتسب به هابل، تقلبی هستند؟ که پاسخ این سوال، اصل بودن عکس‌هاست.

تلسکوپ‌های فضایی مدرن امروزی به لنز‌های ویژه دیجیتالی مجهز هستند که با حسگرهای CCD کار می‌کنند و تصاویر را با پیکسل‌های سیاه‌وسفید دریافت می‌نمایند. همین امر موجب شده است تا عده‌ای، عکس‌های رنگی گرفته شده از فضا را تقلبی بدانند.


ماجرا اینجاست که در حقیقت بسیاری از تصاویر گرفته شده از فضا توسط متخصصین فضا رنگ‌آمیزی می‌شوند و تنها جنبه تزئینی دارند ولی برخی از عکس‌ها نیز با رنگ واقعی خود رنگ‌آمیزی می‌گردند. در این میان چرای این ماجرا بسیار مهم است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.


برای نمونه به تلسکوپ فضایی هابل توجه می‌کنیم، این تلسکوپ به یک سری فیلتر ویژه مجهز است که تنها اجازه ورود طول‌موج خاصی را به عدسی دوربین خواهند داد و با اعمال فیلتر‌های متعدد و ترکیب طول‌موج‌های ورودی می‌توان تنها تصویر قسمت‌هایی که دارای رنگ خاصی هستند را دریافت نمود.


برای مثال ممکن است ده تصویر گرفته شود که یکی از آن‌ها فقط نورهایی که در محدوده طول‌موج رنگ آبی روشن هستند را در خود دارد و دیگری رنگ قرمز و به همین ترتیب، سایر عکس‌ها با سایر رنگ‌های تعین شده. با کمک این تصاویر می‌توان ابتدا قسمت‌های ورودی را به رنگ تعیین‌شده برای فیلتر رنگ‌آمیزی نموده و در ادامه با تلفیق تمامی تصاویر ورودی، به رنگ واقعی تصویر کلی دست پیدا نمود.


البته دلیل استفاده از این فیلترها تنها مصارف تزئینی و زیبا نمودن عکس‌ها نیست. دانشمندان از این نوع فیلترها برای دریافت تشعشعات انفجارهای خاص کهکشانی استفاده می‌کنند و همین امر می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی از محیط ناشناخته فضا را برای آن‌ها مهیا سازد.


جالب اینجاست که برخی از این رنگ‌ها توسط چشم انسان، قابل‌مشاهده نیستند ولی تلسکوپ هایل با فیلترهای خود می‌تواند آن‌ها را تشخیص بدهد و به‌این‌ترتیب ممکن است خروجی عکس‌ها کمی اغراق‌شده به نظر برسد. این اقدام ستاره‌شناسان علاوه بر زیبا نمودن تصاویر، موجب خواهد شد تا نورهایی که ما با چشمان خود قادر به دیدن آن نیستیم نیز برایمان آشکار شود و به‌این‌ترتیب با یک دوربین سیاه‌وسفید خواهیم توانست تصاویری تمام‌رنگی و زیبا را دریافت کنیم.